straatgepraat!

Een spannend guerrillakunst project

Over

Straatgepraat!

Straatgepraat is een samenwerkingsproject met (voormalig) Haagse stadsdichter Harry Zevenbergen, uitgevoerd in de Transvaalbuurt in
Den Haag. Het gaat om een guerrillakunstproject waarbij leerlingen zich lieten inspireren door teksten op straat en winkels, waarna ze ze omzetten in meer creatieve, vriendelijke en poëtische varianten. Uiteindelijk hebben we de teksten teruggeplaatst in de vorm van poëtische verkeersborden, bekeuringen, boodschappenbriefjes,  advertentiekaartjes en animaties bij de plaatselijke kringloopwinkel.

“Ik ben ervoor om kinderen meer zeggingskracht in de openbare ruimte te geven, als positieve tegenhanger voor alle regeltjes, verboden en commercialiteit”

Angelique Desiree

Illustrator en animator

Het Project

STRAATGEPRAAT OP DE LA REY SCHOOL

´Poëzie ligt op straat, maar je moet wel de moeite nemen om het op te rapen.´
(Berend Harm Koert)

*Wat is poëzie? Ken je veel gedichten? Denk je dat een liedje een gedicht is? En een rap? Of een reclametekst op een poster? Een boodschappenbriefje?*

Straatgepraat is een samenwerking tussen de dichter Harry Zevenbergen en beeldend kunstenares Angelique van Grootel.  Straatgepraat  is een avontuurlijk guerillakunstproject voor basisscholieren. Kinderen gaan op zoek naar woorden op straat, manipuleren deze en plaatsen ze´stiekem´weer terug op de plaatsen waar ze gevonden zijn. Het resultaat : vreemde verkeersborden, grappige advertentiekaartjes en boodschappenbriefjes in de supermarkt, beeldgedichten in de tweedehandswinkel, vrolijke bekeuringen, posters in de buurt.

De buurt/directe omgeving van de school verandert in een drempelloze galerie, waar het iedere ´bezoeker´ vrij staat voorbij te lopen aan de kunstwerken of om te genieten van de vervreemdende vrolijke uitroeptekens die de kleine kunstenaars hebben geplaatst .

Op vrijdag 28 januari 2007 ging de eerste editie van Straatgepraat van start op de De  La Reyschool in de Haagse Transvaalbuurt. Gewapend met camera´s en schrijfblokken trokken twaalf leerlingen van groep 5 en 6 de buurt in, alles werd gefilmd en opgeschreven. Terug op school werden de woorden en beelden omgezet in (beeld)gedichten en kregen ze een vorm die paste bij de inhoud.

Vrijdag 16 februari 2007 was het zover en hebben de leerlingen tijdens een geheime operatie hun werk een plaats gegeven in de buurt.

Wil je weten waar, zul je zelf moeten gaan kijken in de omgeving van
De La Reyschool.


Delen van de tentoonstelling zullen ook te zien zijn op de Digitale Muurkrant van Transvaal en op de website: www.transvaalkwartier.nl

Het werkproces

In de volgende tabs vind je uitleg hoe we dit project hebben aangepakt en uitgevoerd.

Op vrijdag 28 januari ging de eerste editie van Straatgepraat van start op de De  La Reyschool in de Haagse Transvaalbuurt. Gewapend met camera´s en schrijfblokken trokken twaalf leerlingen van groep 5 en 6 de buurt in, alles werd gefilmd en opgeschreven. Terug op school werden de woorden en beelden omgezet in (beeld)gedichten en kregen ze een vorm die paste bij de inhoud.

Wie kan me vertellen wat poëzie is? Kennen jullie veel gedichten?
Denken jullie dat een liedje een gedicht is? En een rap? Een reclametekst op een poster? Een boodschappenbriefje?

Het mooie is dat eigenlijk alles poëzie kan zijn, je het overal kunt vinden. Wanneer je goed kijkt zie je overal mooie woorden, zinnen, beelden.

De leerlingen gingen op zoek, naar poëzie op straat. Ze zochten het in de woorden en beelden, die op straat te vinden zijn. Rondlopend door de buurt, legden ze alle woorden, zinnen, teksten, beelden vast die hen opvielen, omdat ze deze mooi vonden, grappig of juist lelijk.
Reclames op tramhaltes, in winkeletalages, boodschappenbriefjes, advertentiekaartjes in supermarkten, straatnamen, verkeersborden, posters, gesprekken van mensen op straat.
Alles werd vastgelegd met pen en papier en met film- en fotocamera´s.
Voor de leerlingen was vantevoren niet duidelijk wat ze konden met de gevonden beelden en woorden. Het hing allemaal af van wat er precies werd gevonden en waar.

Terug op school werden de gevonden woorden omgezet in gedichten. Gedichten die gerelateerd zijn aan de locaties waar de teksten vandaan kwamen. Van een aantal teksten/beelden werden door de leerlingen bovendien ook beeldgedichten/clips gemaakt .

Hoe moet een gedicht er uit zien? Bestaan gedichten alleen maar in boeken?
Of mag er ook een plaatje bij? Moet je het kunnen herkennen als gedicht?
Of is het juist leuker als je er pas achter komt dat het een gedicht is als je het gelezen hebt?

Met vormgeving kun je heel veel zeggen. Je kunt iets duidelijk maken,
maar je kunt ook de betekenis veranderen.

De leerlingen geven de gedichten terug aan de mensen. Dit gebeurt op verrassende wijze, verscholen tussen de alledaagse straatteksten. De meeste boodschappen die mensen krijgen, lijken op elkaar en worden nauwelijks nog opgemerkt.
De gedichten die geschreven werden zijn poetische, grappige, opvallende, vervreemdende varianten op boodschappenbriefjes, advertenties, reclameleuzen, bekeuringen, verkeersborden en posters. De vormgeving van de gedichten wijkt in de meeste gevallen maar minimaal af van de
originele vormen die gekozen werden.

Met een aantal beelden en gedichten werd verder nog door een aantal leerlingen een stopmotionfilm gemaakt, waarin deze gedichten langskomen. Stopmotion is de techniek, waar je een aantal beelden achter elkaar zet, en die snel achter elkaar laat zien, zodat er een suggestie van beweging ontstaat.

Guerilla technieken op een vriendelijke manier, kunnen het straatbeeld verlevendigen en mensen in het dagelijks leven verrassen, door kleine ingrepen in de omgeving.

Banksy is voor zowel Harry als Angelique een bron van inspiratie. Hij weet nietsvermoedende burgers op ludieke manier te wijzen op conventies, clichés, machtsverhoudingen en kuddegedrag. Maar hij biedt niet alleen tegengeluid tegen de gevestigde orde, maar hij siert het straatbeeld ook met mooie tekeningen en poëzie.

Zijn aanpak is vaak simpel en doeltreffend, gebruik makend van beeldtaal die burgers gewoon is, maar die nèt zo’n twist geven, dat het verwondering opwekt. Die simpelheid zullen we tijdens het project als handvat gebruiken, om doeltreffend verwondering op te wekken.

Tijdens de laatste week werden de (beeld)gedichten teruggeplaatst in de wijk. Hoe en waar precies, dat gingen we  nog niet verklappen.
Het beste was om gewoon te gaan kijken in de Haagse Transvaalbuurt en dan met name rond de De La Reyweg, Dierenselaan

Teksten en beelden verzamelen

De gedichten maken

Terugplaatsen

Waarom kiezen voor Angelique Desiree?

Ontwaak de spelende mens

We don’t stop playing because we grow old, we grow old because we stop playing.

Spelen is zo belangrijk; het schept ruimte, nieuwsgierigheid, plezier, verbinding en onderzoek. Het verhoogt productiviteit en flexibiliteit en het is de bron van creativiteit en verandering. Kinderen gaat dit vaak nog natuurlijk af, bij volwassenen is soms een helpend handje gewenst. Doordat ik altijd met kinderen ben blijven werken, versta ik de kunst nog aardig en inspireer je graag om mee te doen. 

Door de wol geverfd

Over de docent

Angelique Desiree van Grootel

Angelique Desiree van Grootel

Beroepskunstenaar in de klas - kunstzinnig coach & illustrator

Hai, Ik ben Angelique en werk sinds 2006 fulltime als vormgever, illustrator en kunstdocent. In 2007 rondde ik mijn studie tot beroepskunstenaar in de klas af aan de Willem de Kooning academie in Rotterdam en sindsdien heb ik talloze workshops ontwikkeld en honderden lesuren gedraaid.

Mijn lessen kenmerken zich door het gebruik van natuurlijke materialen, een combinatie van verschillende technieken zoals animatie, collage en illustratie en ik vind het heerlijk om leerlingen uit te dagen iets van zichzelf aan de buitenwereld te laten zien, omdat ik geloof dat iedereen een mooi verhaal te delen heeft.

Zo hebben mijn leerlingen intussen op verschillende plekken in Den Haag en Rotterdam de buurten opgefleurd met vrolijke guerrilla gardening, vogelhuisjes en beeldgedichten. Daarnaast heb ik lessen en leerplannen ontwikkeld, verzorgd en gecoördineerd voor naschoolse opvang, events en klassen in een cultuurtraject. Ik heb intensief samengewerkt met Cinekid, SKVR, Villa Zebra, Filmhuis Den Haag, VakDelft, kinderopvang 2Samen en het (voormalige) Koorenhuis)

Testimonials

Referenties

Angelique bijdrage aan de BIK-opleiding was er altijd een vol enthousiasme en werklust. Angelique weet op een eigen manier nieuwe media te betrekken in het onderwijs. Ze ziet geen problemen, maar uitdagingen en vooral inovatieve oplossingen. Angelique gaat vrij om met vorm en is goed op de hoogte van ontwikkelingen op het gebied van nieuwe media. Dit combineert ze in haar workshops en projecten met veel warmte voor kinderen. Het was een plezier om met haar samen te werken.

Mirjam van Tilburg

Destijds studieleider BIK (beroepskunstenaars in de klas), Willem de Kooning academie

Angelique heeft met heel veel enthousiasme meerdere jaren als workshopleider, workshopontwikkelaar en floormanager gewerkt voor Cinekid. Ze kent de mogelijkheden van animatie op haar duimpje en schudt creatieve ideeën met gemak uit haar mouw. Zo heeft ze heel veel kinderen de magie van het vak bijgebracht. Haar eigen illustratie stijl is leuk en toegankelijk en ze maakt verrassende stijlcombinaties en weet daarmee leerlingen te inspireren, wat zorgt voor prachtige resultaten waar de kinderen supertrots op zijn. Angelique werkt de resultaten altijd netjes af, zodat er een volwaardige presentatie voor handen is op Youtube of een projectwebsite.

Tessa Stoke

destijds hoofd Educatie, Cinekid

In de jaren dat Angelique voor de SKVR als media docent, heeft zij talloze workshops gegeven in animatie en digitale media. Ze ontwikkelde superleuke en leerzame educatieprojecten, waarin media, zelfexpressie en andere kunstvormen samenkwamen en welke ze in opdracht van SKVR, in samenwerking met Cinekid en Villa Zebra gaf aan kinderen in het basisonderwijs in Rotterdam. Angelique is creatief, doortastend, origineel, punctueel en weet haar enthousiasme voor het beeldende vak over te brengen en leerlingen in hun kracht te zetten. Ik zou graag nog eens met haar samenwerken. 

Quinten Smith

Projectleider nieuwe media, SKVR

Samenwerkingspartners (een selectie)

Wil je dat ik een workshop kom geven?

je kunt me benaderen voor maatwerk of kant en klare workshops voor naschoolse opvang, Centra voor de Kunsten, cultuurtrajecten, maatwerk op scholen en speciaal onderwijs. 
Ook bij feestjes (voor groot en klein)  en bedrijfsuitjes zorgen mijn workshops voor extra feestvreugde.